Blog

Bieb

  • 1 november 2025
  • Annelie
Jongen op de grond in kleermakerszit met een boek op school in de bibliotheek

Met Joris had ik afgesproken dat hij de volgende coaching zijn leesboek mee zou nemen. Hij verscheen, zonder zijn leesboek.

“Oh, vergeten”, zei zijn moeder.
“Maar het is zijn boek, en hij moet daaraan denken,” sputterde ik. Joris haalde zijn schouders op.

De vorige keer hadden we al gepraat over het lezen, waarom dit zo belangrijk is. Ook hadden we gepraat over lid zijn van de bieb. Hij was wel lid, maar ze gingen bijna nooit.
“Waarom niet?”
“We hebben thuis wel boeken!”
“Houd jij dan zó van lezen dat je zovéél boeken in huis hebt?”

Moeder nam het woord: “Hij houdt niet van lezen! En we hebben niet zo veel tijd en de bieb is in een ander dorp!”

Heel jammer! Ouders komen met hun kind bij mij omdat ze willen dat het lezen en de spelling verbetert. En dan doen ze zelf niets! En als je zelf niets doet, dan verbetert er ook niets! Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg! We hebben hier maar even over gepraat en kwamen tot een commitment; Joris gaat elke dag lezen.

Ik gaf Joris de opdracht om naar de bieb te gaan en twee boeken uit te kiezen die hij spannend vond. Hij zou er elke dag in lezen. Ik raadde hem aan om ook eens te kijken op het Makkelijk Lezen Plein. Hier vind je allemaal boeken die aansluiten bij de belevingswereld, die in een wat makkelijker taal geschreven zijn. En lid zijn van de bieb is gratis tot 18 jaar.

Drie weken later verscheen Joris weer, trots met zijn biebboek onder de arm. “Joris, waar gaat je boek over? Joris vertelde over het verhaal.
“Waar ben je gebleven? Je maakt me nieuwsgierig.” Samen hebben we gelezen in zijn boek en zo kon ik hem en zijn moeder wat technieken leren om het lezen te verbeteren.

<< Het meisje dat niet stil kon zitten >>